Kunst in Kenia

Voor mijn studie antropologie heb ik zes maanden opgetrokken met met beeldende kunstenaars in de Keniaanse hoofdstad Nairobi. Behalve de scriptie ‘Waar die andere kunstenaar leeft’, schreef ik verschillende artikelen over mijn bevindingen. Met het Studium Generale van de Technische Universiteit Eindhoven organiseerde ik in 1990 een tentoonstelling van werken van twaalf verschillende Keniaanse kunstenaars.

(Foto’s: ‘Olifanten’ (olieverf op doek): Jak Katarikawe. ‘Het laatste avondmaal’ (olieverf op doek): Ancent Soi. ‘De herder’ (waterverf op doek): Sane Wadu. ‘Kinderen omringd door oorlogsgeweld’: Shelton Omolo.)

Natuurlijk is de situatie nu totaal anders dan 30 jaar geleden. Dat wordt wel duidelijk in het zeer toegankelijk geschreven proefschrift van Margaretta Swigert: Globalizing Kenyan culture Jua kali and the transformation of contemporary Kenyan art 1960 2010.

Of in het artikel Tracing the Emergence of Contemporary Visual Art Practice in Nairobi van Craig Halliday.

Of in het tweetalige (Engels en Duits) ‘Sanaa Mtaani|Art in the City Einblicke in die gegenwärtige Kunst Nairobis‘ in 2014 samengesteld door een aantal Duitse studenten. Met 28 interviews met Keniaanse kunstenaars, in het Engels.

Zomer 2020 publiceerde de Groene Amsterdammer het verhaal dat ik over de Keniaanse kunstenaar Michael Soi schreef.

Een overzicht van literatuur over Keniaanse kunst tref je hier.

Indrukken van dertig jaar geleden:

Andere publicaties over dit onderwerp:

  • ‘Kunst uit Kenya’ –  Een publikatie bij gelegenheid van de expositie Kunst uit Kenya. Technische Universiteit Eindhoven.  1990.
  • Kenyaanse kunstenaars zoeken aansluiting bij traditie’ in Kunstlicht, nummer 3/4, 1992.
  • ‘Ontmoeting met Ancent Soi, kunstenaar in Nairobi’. In: Culturen. Een uitgave van Openbaar kunstbezit in samenwerking met de volkenkundige musea in Nederland, 2e jaargang, nr 2, 1988.

Onderzoek en Journalistiek